Logo

Negev Coexistence Forum for Civil Equality
פורום דו-קיום בנגב לשוויון אזרחי
منتدى التعايش السلمي في النقب من أجل المساواة المدنية

מכתב לפרופ' אסף רזין, יו"ר ועדת חקירת הגבולות בנפת באר-שבע

19.07.2012

1 יולי 2012

לכבוד

פרופ' ערן רזין – יו"ר ועדת החקירה לבדיקת הארגון הראוי של התחום המוניציפאלי ושל מרחבי התכנון המקומיים במגזר הבדואי בנפת באר שבע

משרד הפנים

שלום רב,

אנו פונים אליך בנושא  עבודת הוועדה בהקשר דחיית הבחירות למועצת אבו בסמה, שהיא מועצה ממונה אשר הוקמה בסוף שנת 2003.

למיטב הבנתנו, יש הגיון וצורך בועדת החקירה לבדיקת הארגון הראוי של התחום המוניציפאלי ושל מרחבי התכנון המקומיים ביישובים הבדואים בנפת באר שבע, שבראשה אתה עומד. ראשית, ראוי שהועדה תשמש מנוף לקידום הסדר מוסכם עם הקהילה הערבית בנגב, להסדרת ההתיישבות הבדואית באמצעות קידום ההכרה בכפרים. שנית, ראוי לציין שרבים מהישובים מחוסרי שטח לפיתוח עבור האוכלוסיה המתגוררת בתחומם ומחוסרי שטחים מניבי הכנסה.

יחד עם זאת, אנו סבורים כי העיתוי של מינוי הועדה עלול להעיד על כך שמאחורי הקמתה עומד ניסיון להשהות ולדחות שוב את  הבחירות במועצה האזורית אבו בסמה. כידוע, אחת מזכויות היסוד במדינה דמוקרטית היא הזכות לבחור ולהיבחר, זכות אשר נמנעת מתושבי הכפרים בתחומי המועצה האזורית אבו-בסמה מאז הקמת המדינה!

במועצות הערביות הבדואיות בנגב בשנים קודמות, הליך קיום הבחירות התמהמה והתקיים בדרך כלל לאחר פניה לבית המשפט הגבוה לצדק. במקרה אבו-בסמה המצב חמור אף יותר, משום שלשם דחיית הבחירות הראשונות שונה חוק המועצות האזוריות (בחירות כלליות) (תיקון מס' 6) התש"ע – 2009 כך שהבחירות תדחנה למועד בלתי מוגבל. חוק המועצות האזוריות עד לאותו תיקון קבע כי בחירות ראשונות למועצה אזורית חדשה יתקיימו בתוך ארבע שנים ממועד כינונה. בנסיבות חריגות, התיר החוק לשר הפנים לדחות את קיום הבחירות בשנתיים לכל היותר.

 

במקרה של המועצה האזורית אבו בסמה, משרד הפנים לא עמד בחובותיו החוקיות, לא נערך לקיום בחירות ותחת זאת פעל לדחיות חוזרות ונשנות שלהן, ולבסוף פעל לקידום התיקון לחוק, המתיר את דחיית הבחירות ללא הגבלת זמן.

 

ואכן  ב-16.11.09 עברה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק ממשלתית, המאפשרת לשר הפנים לדחות בחירות ראשונות במועצה אזורית חדשה לתקופה בלתי מוגבלת (חוק המועצות האזוריות (מועד בחירות כלליות) (תיקון מס' 6) התש"ע-2009.

 

מספר גופים עתרו לבג"צ, אשר פסק בנחרצות כי יש לערוך את הבחירות ב- 4.12.2012, ואין לדחותן, למעט בנסיבות חריגות ויוצאות דופן.

לדעתנו, אין כל הצדקה מהותית הוגנת או סבירה לאפשר כל דחייה נוספת של הליך דמוקרטי בסיסי זה, הנדחה זה 64 שנה. אדרבא: הדחיות החוזרות של מועד הבחירות משדרות לתושבים, כי המדינה נחושה למנוע מהם כל השפעה על ההחלטות המהותיות הנוגעות לחייהם, ובפרט על נושאי התכנון והבנייה הקריטיים באזור, ועל כן הם נואשים מהדמוקרטיה הישראלית, ונמנעים מהרשמה כתושבים במועצה. כך, יכול שר הפנים לדחות את הבחירות באמתלה שאין די נרשמים. זהו מעגל קסמים, קשר גורדי שיש לבתק באמצעות מימוש התביעה הבסיסית המחייבת שבחוק, שהיא גם כלל יסוד במשטר דמוקרטי: קיום בחירות ובמועדן.

בעניין זה לוועדה שבראשה אתה עומד תפקיד היסטורי: במצב הקיים, שבו הדמוקרטיה מושעית יותר משישים שנה, ועקב כך נפגעות זכויות בסיסיות של קהילה בת כ- 90 אלף איש, אל לה לוועדה לקבל החלטות בחופזה ובפרט אל לה להצטרף בלא ביקורת ובחינה להחלטות המתקבלות תוך הפניית עורף לעקרונות הדמוקרטיה, אי-כיבוד התחייבויות שלטוניות, אי-ציות לחוקי הבחירות, ותוך התעלמות מפסיקת בג"צ ומביקורת חריפה של הכנסת.

 

אשר על כן, אנו מבקשים כי הועדה תקיים בחינה לעומק,  טרם שתקבל כל החלטה, ולא תשמש חותמת גומי בידי מי שמשתמשים בוועדה כחפץ, ורואים בה אמצעי למחיקת הדמוקרטיה.

 

יודגש: בסמכות ועדת הגבולות לבחון לא רק שאלות מנהליות צרות, כגון מתכונת הניהול היעילה ביותר של המרחב. סמכותה של הועדה רחבה יותר, ואין היא פטורה. עליה לבחון גם את המניעים הגלויים והסמויים של הגורמים המעורבים ואת ההשלכות מרחיקות הלכת של כל דחייה נוספת של הבחירות. בין שאר הסוגיות שעל הועדה לבחון:

 

  1. ראוי כי הועדה תבחן בחינה ביקורתית וחסרת פניות את אופי המניעים העומדים מאחורי בקשת הדחייה, לרבות בחינת התנהלות משרד הפנים והמועצה האזורית בהעלאת דרישות הדחיות החוזרות למועד הבחירות, ואת תפקידם בקיום היערכות אפקטיבית לבחירות או במניעת היערכות כזאת.
  2. ראוי כי הועדה תעמוד באורח ביקורתי על האינטרסים המנחים את ראשי המשרד ובכירי המועצה הכרוכים בדחיית הבחירות, לרבות אינטרסים הקשורים בניהול השטח ובמינוי אנשים לשם כך או בהשארתם בכהונתם.
  3. על הועדה לבחון את התנהלותם המביכה, החמקמקה והתמוהה של משרד הפנים והמועצה לנוכח ביקורתה של ועדת הפנים, ואף לנוכח שאלותיהם הנוקבות של שופטי בג"צ. בשני הפורומים נמתחה ביקורת על התנהלות זו, ובשני הפורומים נתקבלו תשובות רשמיות חלקיות ומביכות, ונרשמו התחייבויות שלטוניות שנמחקו או שקיים כעת ניסיון למחקן.
  4. על הועדה לבחון, אם דחיית הבחירות משקפת מינהל תקין הפועל לטובת התושבים, או שמא מאפשרת השחתה ו"קלקול" של הממשל, לרבות ניצול לרעה פסול של סמכויות.
  5. על הועדה מוטלת החובה לשקול בזהירות, אם ניתן בכלל לקיים אמון אזרחי בדמוקרטיה, כאשר בחירות מושהות ומושעות פעם פעמיים ושלוש.
  6. על הועדה לבחון, אם יש מגזרים וקהילות שבהם הדמוקרטיה מושהית שוב ושוב, כאשר לממשל יומרה לדעת טוב יותר מהם צרכי התושבים, או כאשר אין לה עניין בשמירה על זכויות התושבים.
  7. על הועדה לבדוק, אם הדחייה תקדם פתרונות הולמים לקידום יישובי הבדואים, או תעניק עוד הזדמנות לעיכוב של פתרון הולם ולמניעת השתתפותו של הציבור בעיצוב הפתרונות הנוגעים לאופי חייהם ולזכויותיהם הבסיסיות.

 

הועדה אינה זכאית לפעול אך ורק כאורגן טכני: עליה לפעול גם כמוסד ציבורי שבידו שיקול דעת רחב ומהותי בעניין הנתון לשיקול דעתו, שלו השלכות חברתיות מרחיקות לכת. ובכל מקרה, אל לה להיחפז ולקבל החלטות הפוגעות בדמוקרטיה ובזכויות האדם, טרם שיקולים מהותיים אלו נדונים ונבדקים.

לטעמנו, בחינת מרחב השיקולים הנ"ל הוא חובתה של הועדה והיא אינה רשאית לפטור עצמה ממנו.

אנו נשמח להעמיד לרשות הועדה מידע מפורט בנושא זה, ובכלל זאת להביא עדים

מומחים בתחומים רלוונטיים.

 

בברכה,

מזכירות פורום דו קיום בנגב לשוויון אזרחי

פרופ' אבנר בן עמוס, חליל אלעמור, יעקב מנור, מוסא אבו-גאנם, סעיד אל-צאנע,

רודינה אבו-פריחה, רחל נפרסטק

 

 

הריסות בתים

19-07-23 - Bīr Haddāj is a Bedouin village located west of Route 40, close to Kibbutz Revivim. Two houses were demolished by the authorities this morning

12-06-23 - Ar’ara An-Nagab is a Bedouin town established by Israel in 1982. Five houses were destroyed by the authorities this morning

לכל ההריסות