Logo

Negev Coexistence Forum for Civil Equality
פורום דו-קיום בנגב לשוויון אזרחי
منتدى التعايش السلمي في النقب من أجل المساواة المدنية

מכתב אל שר המשפטים – תזכיר חוק פראוור עומד בניגוד להמלצות הוועדה ליישום אמנות האו"ם

28.02.2012

28.2.2012

לכבוד

פרופ' יעקב נאמן – שר המשפטים

משרד המשפטים

שלום רב,

הנדון: מתווה פראבר שהתקבל בממשלה ותזכיר החוק שהונח בעקבותיה ב- 3 לינואר על ידי משרדך, עומדים בניגוד להמלצות הועדה ליישום אמנות האו"ם. הטמעת המלצות הועדות השונות של האו"ם במדיניות ובעבודת הממשלה.

הממשלה אישרה ב-11 לספטמבר 2011, את מתווה פראבר-עמידרור. ב- 3 לינואר הונח על ידי משרדך תזכיר חוק המיישם את המתווה. חלקים רבים בתזכיר החוק עומדים בניגוד לדוח המסכם ולהמלצות של הועדה לזכויות אדם של האו"ם שבחנה את יישום האמנה לזכויות אזרחיות ופוליטיות בישראל ביולי 2010 וכן בניגוד למסקנות הועדה לזכויות חברתיות, כלכליות ותרבותיות. לפי התכנית יועתקו 30,000 תושבים בדואים מכפריהם לעיירות ויהרסו כפרים רבים, זאת, בעוד בדוח הועדה ליישום האמנה לזכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות מיום 2.12.2011 נכתב בין היתר כי:

"27. הועדה מודאגת מהעובדה  שהתוכנית להסדרת ההתיישבות הבדואית ולפיתוח הכלכלי של האוכלוסייה הבדואית  בנגב, המבוססת על המלצות ועדת גולדברג, שהתקבלה בספטמבר 2011, צופה תוכנית מתאר שתתבצע תוך תקופה קצרה ומוגבלת, הכוללת מנגנון אכיפה ליישום חוקי התכנון והבנייה (סעיף 1).

הועדה ממליצה שמדינת ישראל תבטיח שיישום התוכנית לא  יביא לגירוש בכוח של הבדואים.  הועדה  ממליצה שכל פינוי יהיה מבוסס על הסכמה חופשית ומודעת מראש, ושאנשים שיועברו יקבלו פיצויים הולמים בהתאם להערה  הכללית של הועדה מספר 7 (1997) בנושא  הזכות לדיור הולם: פינוי כפוי.  הועדה גם ממליצה שמדינת ישראל תסדיר פורמאלית את הכפרים הלא מוכרים, תפסיק את הריסת הבתים בכפרים אלה, ותבטיח את הזכות לדיור הולם."

"37. הועדה מודאגת מכך שהאמצעים בהם נוקטת מדינת ישראל  להעתיק את מיקומם של הכפרים הבדואיים לישובים חדשים ישפיעו לרעה על זכויותיהם התרבותיות ועל הקשר שלהם עם אדמות אבותיהם המסורתיות .

הועדה ממליצה שמדינת ישראל  תכבד במלואם את זכויות הערבים הבדואים לאדמותיהם הקדומות והמסורתיות."

תזכיר החוק ליישום מתווה פראבר עמידרור אינו עומד בסטנדרטים הבינלאומיים שנקבעו על ידי הועדה בדצמבר 2011.

אנו מצפים ממך להעביר לממשלה את המלצות הועדה של האו"ם ולהסב את תשומת ליבם של הנוגעים בדבר במשרדך ומחוצה לו להמלצות אלו ולהניא את ממשלת ישראל מלממש את התכנית הזו.

בנוסף לכך, ברצוננו לברר אם החומרים ומסקנות ועדות האו"ם מתורגמים וזמינים לציבור הרחב, ולרשויות המנהליות, החוקיות והשיפוטיות. על המסמכים הללו להיות זמינים לחברה האזרחית ולארגונים הבלתי ממשלתיים הפועלים בישראל. בנוסף לעברית יש לתרגם את המסמכים גם לערבית.

איננו מוצאים באתר של משרדך את המסמכים הנ"ל כלל אף לא בשפה האנגלית.

ברצוננו לברר את השאלות הבאות:

  1. מתי מתכוון משרדך לתרגם את החומרים הללו ולהנגישם לציבור?
  2. מתי מתכוון משרד המשפטים להיערך כדי להפנים את מסקנות הועדה?
  3. האם ישנו במשרדך מנגנון ליישום המסקנות?
  4. מתי מתכוון משרדך להתייחס למסקנות אלו?
  5. האם ומתי בכוונתך להורות למשרדי הממשלה ולרשויות הרלוונטיות ללמוד את משמעות ההמלצות ולהפנימן?
  6. האם בעקבות ההמלצות הללו בכוונת משרדך לתקן את תזכיר החוק?

לנו כארגון לזכויות אדם העוסק בשוויון אזרחי, חשוב ביותר שמשרדי הממשלה השונים בישראל יפנימו את המסקנות ויפעלו על פיהן.

בברכה

מזכירות הפורום לדו קיום בנגב

אבנר בן-עמוס, חליל אלעמור, יעקב מנור, מוסא אבו-גאנם,

סעיד א-סאנע, רודינה אבו-פריחה, רחל נפרסטק

 

הריסות בתים

19-07-23 - Bīr Haddāj is a Bedouin village located west of Route 40, close to Kibbutz Revivim. Two houses were demolished by the authorities this morning

12-06-23 - Ar’ara An-Nagab is a Bedouin town established by Israel in 1982. Five houses were destroyed by the authorities this morning

לכל ההריסות